första adventshelgen

Hej fina!
 
Advent är en av de bästa sakerna med svensk jul. Och min adventshelg var jättefin överlag. 
 
Lördagen inleddes dock inget vidare - ångesten slog till igen. Den har gömt sig i några veckor men i lördags morse kände den uppenbarligen för att slå till igen. Helt plötsligt kände jag mig illa till mods när jag tänkte på den kommande månaden. Skulle det bli för mycket mat? Julen är väldigt förknippad med mat, och jag gillar att njuta av god mat. Men njuta kan jag fortfarande inte göra om jag inte har rört på mig tillräckligt under dagen. Och då kom tanken: Tänk om jag inte tränar lika mycket under månaden pga andra grejer? Då blev det massor av ångest och panik och allt där i mellan. Hur ogärna jag än vill det är det ett faktum att för att jag ska kunna uppskatta och njuta av den jul jag så har sett fram emot, kommer jag behöva kompensera den underliggande ångest som finns med träning och övrig rörelse. Det får bli mitt mål att inte ha dessa krav och måsten nästa jul istället, för just nu är jag inte tillräckligt stark för det. 
 
I vilket fall - nu ska vi gå vidare till det mer positiva. Jag ventilerade ut ångestattacken genom en långdistans (vilket verkligen hjälper - seriöst min bästa medicin. Och det är inte bara för att det är träning, utan jag får vara ensam med mina tankar, ifrågasätta mitt beteende och återhämta själen) innan vi åkte in till Söder för att kolla på en adventskonsert i Katarina kyrkan, där en av våra familjer är med i gosskören. Otroligt stämningsfullt och välbehövligt. Kyrka och vacker julmusik = balsam för själen.
Sen åt vi en jättelång trevlig middag hemma hos våra vänner, vilket gjorde lördagen till en bra dag efter allt!
 
Söndagen var också mysig, vi njöt av en adventsfrukost innan vi åkte till kyrkan. Åh, vad jag mår bra att vara i kyrkomiljö. Jag blir varm i hela kroppen. Saknar det något enormt att vara i kyrkan flera gånger i veckan. Jättemysig gudstjänst i adventstecken.
 
Sen började det ju snöa också! Glädjen var stor, haha.
Jag jobbade under eftermiddagen och kom sedan hem vid halv nio tiden och åt då en julig gröt, drack te, åt pepparkakor med mögelost och drack glögg. Självklart spelades även julmusik i bakgrunden. Så mysigt, och så hjärtevärmande.
 
Ursäkta detta långa inlägg, men jag ville få med både positivitet men ändå dela med mig av det jobbiga. Imorgon jobbar jag mitt sista pass, blir skönt att få en liten break, även om jag absolut kommer sakna vissa delar med det.
 
Kram, hoppas ni får en bra start på veckan! 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.