indisk kycklinggryta med mandel och koriander

Godmorgon :)
 
Idag tänkte jag dela med mig ett recept på en otroligt god indisk gryta vi åt härom veckan. Indiskt är en av mina favoritkök och jag har riktigt längtat efter att få göra eget indiskt sen jag kom hem från USA. Här är receptet!
 
4-6 portioner
800 g kycklinginnerfileér
1 dl skållad mandel
1 liten rödlök
3 vitlöksklyftor
3 msk currypasta
2 tsk kanel
Saft från en lime
1/2 kruka mynta
1/2 kruka koriander
1 msk honung
1 burk kokosmjölk
1 broccolihuvud
1 påse sugarsnaps
1 röd paprika
 
Skär kycklingen i mindre bitar och bryn den i olja eller smör. Mixa mandel, lökar, currypasta, kanel, lime, mynta, korriander och honung med en stavmixer. Häll över mixen på kycklingen och låt det fräsa i några minuter. Häll över kokosmjölken och låt det koka tills kycklingen är genomkokt. Salta och peppra efter smak. Lägg i sugarsnaps, små broccolibuketter och paprika som är skuren i bitar. Servera med naanbröd (jag gjorde egna från detta recept och/eller ris, samt mango chutney om man önskar det.
 
 
 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.