att ha energi

I efterhand inser jag alltid när kroppen fått tillräckligt med energi. Det liksom sprudlar, ingenting känns jobbigt, träningen likväl vardagen flyter på utan trötthetssymptom.
 
Dessvärre hamnar jag sällan där. Det är ofta jag känner mig helt dränerad på energi, men ändå fortsätter jag att pusha mig själv till saker. Orkar plugga lite till, orkar plocka lite mer, orkar träna lite hårdare...
 
Jag som på senare tid försökt lyssna på kroppen mer vet att detta är fel. Jag borde lyssna när den vill vila. Men om jag ganska ofta känner mig helt slut? Då måste ju jag göra något fel. Sömnen lär det inte vara, för jag sover nog mer än de flesta tonåringar och prioriterar sömnen väldigt högt. Jag är utvilad, men ändå liksom, utmattad, vissa dagar. Hänger ni med på vad jag menar? Är det energiintaget som är boven i dramat? Eller är jag bara såhär slut för att kroppen pressas för hårt fysiskt? 
 
Det är så svårt att veta, speciellt när kontrasterna i energinivån är så markanta när de väl sker. Därför hoppas jag nu på att mer mat kommer göra mig mer energifylld så att jag inte behöver känna att ögonen svider och kroppen värker av trötthet. För jag vill vara energifylld och sprudlande var evigaste dag. Det förtjänar min kropp.
 
 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.