kämpar vidare

Hejhopp!
 
Det har blivit en sommar där jag tagit tag i en hel del saker, speciellt när det kommer till mitt egna välmående och resan mot att bli frisk. Igår var en sådan dag, då jag besökte gynekologen.
 
Jag har varit utan mens sedan Oktober 2014, med ett kort uppehåll precis när jag kommit till USA då jag åt samma medicin som jag fick utskriven idag igen. Problemet förra gången var att jag inte var frisk när jag fick medicinen, och fortsatte att droppa i vikt, så efter ett fåtal månader med mindre blödningar slutade även medicinen att fungera.
 
Medicinen jag nu kommer äta igen är ett piller som ska kicka igång hormonerna och framkalla en blödning, och sedan ska de uppföljas med p-piller. Dessa jag har varit jättenegativ till att ta, då det för tillfället inte fyller någon funktion för mig, men om det hjälper mig att komma igång igen är det väl värt det. För varje månad som går utan att jag har mens minskar ju mina chanser att kunna bli gravid när jag blir äldre, så därför känner jag verkligen att det bör komma igång. Gynekologen påpekade även att det skulle vara bra om jag la på mig ett par kilon till då jag bara ligger precis på normalvikt för min längd. Detta för att jag inte ska riskera att bli underviktig igen och för att få kroppen att lita på att den får mat om jag har en högre kroppsvikt. Eftersom jag har svultit mig själv i perioder så är kroppen alltid i försvar ifall jag skulle försöka mig på samma sak igen, och därför menade han att det skulle vara bra med några få kilon till. 
 
Visst kan sånt vara jobbigt att höra, vikt är känsligt för mig, men jag har också lärt mig under det senaste året att vikt bara är en siffra. Precis som jag nämnt tidigare kan jag fortfarande ha samma kläder och jeans som jag hade när jag vägde 44 kg som jag kan ha nu. Styrketräningen har format min kropp på ett annat sätt och jag vet att den skulle fortsätta göra det om jag gick upp några kilon till. Men jag återkommer om hur och om jag kommer tackla det problemet.
 
Oavsett vad så hoppas jag på att detta ger resultat. Tydligen kunde p-pillren även hjälpa mot acne vilket jag håller mina tummar för.
 
Ha en fin onsdag, vi hörs!
 
Kram
 
 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.