att hantera virus

Hej på er!
 
Tre inlägg på raken, ni ser ju hur uttråkad jag är när jag är sjuk... suck.
Varenda gång jag drabbas av någon form av virus som gör att jag blir sängliggande (ish, för jag klarar inte av att ligga ner särskilt länge...) och vilandes, startas hjärnspökenas debatt om hur jag inte gör av med NÅGON energi och därför borde jag inte äta. Samma, gamla vanliga melodi. Förra året var det ju helt stört hur jag lät dem kontrollera mig, gick ut på timmar långa promenader när jag hade feber och kunde knappt stå upp på resten av dagen... Tack och lov har jag lärt mig lite bättre efter det.
 
Jag själv tog initiativet att gå hem från skolan i torsdags till exempel, vilket jag inte tidigare gjort. Antingen lärare, kompisar eller föräldrar har fått säga till mig att jag inte ser ut att må bra och därför bör gå hem att vila. Så det är definitivt ett litet framsteg att jag kunde besluta det själv.
 
Maten då? Tja, det funkar det med. Nu har man ju inte lika mycket aptit kanske när man är sjuk, men jag har faktiskt inte känt något behov av att begränsa mig. Ett par dagar där man äter mer än vad man gör av med gör ingenting i längden, de förbrukar jag så snabbt jag kommer tillbaka in i vanliga rutiner igen. 
 
Extra viktigt är det att jag har ätit idag OM jag ska springa imorgon. Eller, jag VILL och SKA springa imorgon. Det är ambitionen i alla fall. Jag mådde rätt kasst i förmiddags men det blev bättre på eftermiddagen, och då gick jag även ut och tog lite luft till och med, och nu mår jag faktiskt rätt bra. Så så länge jag inte vaknar upp med världens huvudvärk imorgon, kommer jag defintivt springa. Men självklart om jag skulle känna att jag mår dåligt under själva loppet får jag avbryta, för hur mycket jag än vill springa och hur mycket det än betyder för mig skulle jag ju inte riskera mitt liv för det. Men, jag är ju inte direkt jättesjuk så det ska nog lösa sig. 
 
I natt ska jag sova ut och så ska jag äta ordentligt i morgon bitti så satsar vi på att jag ska genomföra halvmaran. Hoppas Hoppas Hoppas!!
october 2015, running for the conroe high school team
 
Kramis

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.