kontroll

Hej bästa ni, hoppas allt är bra med er!
 
Är helt ärligt fortfarande lite småtrött i benen efter i lördags, de känns som bly när jag bara springer till gymmet... märkligt, brukar aldrig vara så annars. Äh, en anledning att ta det ännu lugnare med löpningen kanske.
 
Men det var inte det jag skulle prata om idag, utan idag ska vi prata kontroll. Det som alla ätstörningar baseras på, en enorm kontroll eller i vissa fall förmågan att förlora kontrollen helt och hållet.
 
De självklara är ju kontroll över mat och träning. Det börjar bli bättre för mig på den fronten, jag gillar rutiner och att ha ett särskilt upplägg och veta vad jag ska äta, men jag har det inte i en lika tight grip som tidigare, vilket är skönt. Men självklart finns det fortfarande rum för ökad flexibilitet från min sida.
 
Om vi bortser från de självklara jag nyss nämnde, sätter sig kontrollen på andra sätt också. Som att jag vill plocka hemma, se till att det är rent, och aldrig sätter mig på baken förens allt som "behövs" göras är fullbordat. Samma sak med skolarbetet på ett sätt, då jag jobbar väldigt effektivt för att ha kontroll över att jag kommer bli klar i tid. Många gånger är jag klar snabbare än vad som behövs, och det är väl lite för att jag gillar att ha kontroll över situationen. Även i sociala sammanhang är det viktigt för mig att veta vad planerna är. Dessvärre är jag inte den spontana människan som ringer upp en kompis och frågar om man ska ta en fika där och då, utan vill veta exakt tid och plats helst några dagar före.
 
I det stora hela, är ju detta inte hållbart. Det inser jag ju själv. Därför är detta ett nytt arbetsområde för mig på vägen mot att bli frisk. Att släppa lite på kontrollen och alla mentala spärrar som säger "det går inte att göra på något annat sätt än så här". För det bidrar så mycket till sjukdomen i sig och triggar den, för kontroll är en trygghet. Men det är inte hälsosamt att alltid besitta all kontroll.
 
Målet nu är att sakta släppa på kontrollen inom ovan nämnda områden och låta det bli lite som det blir. Det återstår att se hur jag tar det, haha.
 
Ha det fint, kram
 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.