the story behind my tattoo

Hej vänner!
 
Som ni alla nog har koll på så tatuerade jag mig på min födelsedag förra veckan. Ni som känner mig eller följer mig på instagram har ju sett den, men idag tänkte jag visa mitt fina kroppssmycke och förklara historien bakom den.
 
Jag tillhör inte den gruppen som skulle tatuera något bara för sakens skull. Nej, det ska ha en personlig betydelse för mig och det har verkligen denna tatuering. Jag har numera ordet Fearless ingraverat på min högra handled. Fearless betyder som bekant orädd. Så varför detta ord?
 
Jag har i ett tidigare inlägg berättat om flera händelser i mitt liv där jag mått dåligt och det då varit kopplat till psykisk ohälsa. Och alla dessa händelser ligger till grund för denna tatuering. För om jag inte hade varit orädd, fearless, hade jag aldrig tagit mig ut dessa perioder. Jag hade förevigt blivit kvar i ett svart hål. Man behöver våga må bra ibland. För ibland kan det var så jäkla bekvämt att gå runt att må dåligt och beklaga sig över saker och ting. Så kan jag känna även idag vissa dagar när jag mår piss och hjärnspökena tar över helt. Då är jag inte särskilt fearless, så att säga. Många gånger får jag tänka att jag är orädd för vågen för att våga äta, till exempel. Men numera är det bara att kolla på handleden för att bli påmind om att jag ska må bra. Att vara orädd är mitt ledord i livet. Det är då man kommer framåt.
 
Fearless har inte bara följt mig i negativa aspekter, utan även i positiva. Jag var den blygaste personen ni kan tänka er, och ändå drog jag iväg på ett utbytesår. Jag minns att jag sa till pappa att "egentligen vågar jag inte, men jag vill det så mycket att jag gör det ändå". Jag var fearless. Och jag var fearless året ut. Pratade med folk jag aldrig trodde att jag skulle prata med, provade på nya sporter, utforskade nya perspektiv, och utmanade mina bekvämlighetszoner. Året boostade mig till att vara fearless socialt även när jag kom hem, och det har gett mig så mycket. Att våga saker ger en så mycket mer i livet har jag insett, så jag försöker att vara orädd i så många aspekter som möjligt. Men fortfarande jobbar jag på att bli orädd inom min ätstörning, för även om jag har tagit steg framåt så finns det fler bekvämlighetszoner att utmana.
 
Så varför just fearless och ingen annan klyscha? Mitt enkla svar är Gud. Om ni någonsin läst bibeln, eller för den delen bara hört en bibelvers förekommer Guds ord klart och tydligt ofantligt många gånger: Var inte rädd. Och det budskapet har jag tagit till hjärtat.
 
Tatueringen kommer att påminna mig livet ut om att våga, om att ta chanser, och att fortsätta kämpa när det är svårt. Så att jag kan vara fearless livet ut.
 
Ha en trevlig helg, kram.

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.