My favorite vegan recipe

Hallå alla!
 
Idag tänkte jag faktiskt dela med mig av ett SUPERGOTT veganrecept jag gjorde för någon månad sedan. Jag är ju inte vegan men tycker det är himla gott att äta så ibland då det är så fräscht, och bättre än detta blir det inte. Alla, veganer som icke veganer, prova detta!!
2 Stora Portioner:
 
Ris:
400 ml kokosmjölk
1/2 dl vatten
Salt
1 msk oliv/kokosolja
2 dl valfritt ris (jag använde jasmineris)
Skal och saft från en lime
 
Bananen:
1 banan
1 msk olivolja
1 tsk agave sirap
Curry efter smak
 
Sötpotatis:
1 sötpotatis (skuren i kuber)
1 msk olivolja
Salt
Peppar
Spiskummin
Chilipuder (alla kryddor efter smak)
 
Ananas:
En halv ananas, skuren i småbitar
1 msk olivolja
Svartpeppar
 
Guacamole:
1 avocado
Juice från en halv lime
Salt
Koriander efter smak
 
Servera eventuellt med:
Cashewnötter
Mer koriander
Limeklyftor
 
Gör så här: Koka upp alla ingredienser förutom limen till riset och koka sedan riset efter instruktioner på förpackningen. När riset är färdigkokat rör du i limen.
Sätt ugnen på 220 grader och slanta bananen. Rör ihop banan blandningen, ananas blandningen och sötpotatisblandningen i separata skålar och lägg de sedan var för sig på en plåt. In i ugnen ca 10 minuter, rör gärna om i mellan åt!
Blanda ingredienserna till guacamolen och servera sedan så som jag har gjort på bilden - med allt i högar för sig så får man kombinera som man vill.
 
Detta var gudomligt gott måste jag säga, så ska definitivt göra det igen. Orginalreceptet är från pinterest men jag har översatt måtten från de amerikanska.
 
Kramis!
 
 
 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.