running motivation

Hej fina!
 
Har ni haft en bra helg? Jag har varit i mormor och morfars sommarstuga de senaste dagarna så de inläggen som publicerats har varit tidsinställda. Hoppas ni tyckte om dem!
 
Om en månad ska jag springa Stockholm Halvmaraton. För en vecka sedan oroade jag mig liiiite om jag ska vara ärlig, då jag sedan i våras efter min hälseneinflammation tappade motivationen lite till långdistanslöpning. Passen blev inte längre lika långa och jag har defintivt prioriterat gymmet nu under sommaren. Men så bestämde jag mig att ta tag i löpträningen lite nu när jag var hos mormor och morfar, för att ändå känna mig säker på att jag pallar hela 21,1 km om en månad. Började första dagen med 10 km, en ganska kort distans för mig som flöt på utan större problem förutom en brutal träningsvärk i benen från dagen innans benpass. Fortsatte dagen efter med 14 km och dagen efter det 17,5 km. Stegrade taktiskt med andra ord, men om jag ska vara ärlig så var ingen av dessa pass jätte härliga på något sätt. Jag saknade energi och motivation, och började ifrågasätta varför jag ens springer. Tycker jag ens att det är kul längre?
 
I lördags tog jag vilodag, vi var på Ullared. Jag såg till att stoppa i mig ordentligt med mat då jag kände mig helt utmattad. På söndag morgon gav jag mig ut och sprang en halvmara, exakt. Och det gick strålande. Jag hade energi, ork i benen, och tyckte det var KUL att springa igen. Så glöden tändes lite igen.
 
I och med detta insåg jag också hur mycket det värde maten gör för löpningen. Äter jag mycket, och framför allt kolhydrater, orkar jag bättre. Gärna lite sött på morgonen innan passet också. 
 
När sådana här energidippar kommer förstår jag verkligen hur viktigt det är att jag äter. Jag har nog större energibehov än vad jag tror, och därför har jag nog också bestämt mig efter gynekologens rekommendation att jag kanske ska börja äta ännu mer... men mer om det i ett annat inlägg.
 
Nu ska jag bara underhålla långdistanserna med sisådär ett pass i veckan fram tills tävlingen, varvat med lite sprinter på löpbandet på gymmet. Planen är att springa ett halvmara två veckor innan tävlingen för att jag ska känna mig riktigt bekväm i distansen.
 
Ha det fint, kram
 

Kommentarer
Kom ihåg mig?







Jag heter Julia och är en 18 årig tjej från Stockholm som går humanistiska linjen på Kungsholmens Gymnasium. Jag har under det senaste året kämpat för att bli frisk från min ortorexi och här i bloggen får du läsa om bland annat det, men även hälsa, träning, fotografi och mat.